Seguidors

Pàgines

dilluns, 20 de maig de 2013

TECNOLOGIA

Cada cop més, la tecnologia forma part de les nostres vides, a tots els aspectes. Internet, mòbils, etc. amb les seves aplicacions i, la possibilitat de contactar amb qualsevol persona a qualsevol part del món, han obert una sèrie d’opcions inimaginables fa uns anys.

Jo vull parlar de l’aplicació de les tecnologies al món del futbol. Estadístiques, vídeos, programes que permeten fer això o allò, cada cop més hi ha més coses d’aquest estil. Són totes bones o necessàries? Jo crec que sí. Ara bé, discrepo amb la utilització que es fa moltes vegades. Un equip té un 80% de possessió de pilota i perd el partit. Un equip fa 20 xuts a porta i perd un partit. Un equip fa 2 xuts a porta i guanya un partit. Un equip que fa 10 faltes en un partit li assenyalen 3 penals en contra i acaba amb 9 jugadors. I, com això, el que vulgueu. I, aquí, és on les estadístiques no donen moltes pistes o, no en donen cap. Gravar partits, si no sabem després analitzar-los correctament i, extreure les conclusions adequades, no serveix per a res. Apuntar el nombre de córners a favor o pilotes perdudes o, qualsevol altre dada, si no es posa dins el context que correspon no serveix.

Posaré exemples: un jugador fa 80 passades en un partit, de les quals falla només 1. El seu percentatge d’encert és el 98,75%; el problema ve quan la pilota perduda fa que el contrari marqui gol i guanyi el partit. Un altre exemple: Un porter fa 2 aturades en un partit i encaixa 3 gols. Vol dir això que la seva actuació és dolenta? Un altre exemple: Un jugador veu una tarja groga cada 2 partits. Vol dir que és un jugador brut?

Analitzem els exemples. En el primer cas, el que ens interessa saber és com i per què perd la pilota: Estava passant la pilota en llarg quan no sap fer-ho? Tenia línies de passada? Les va utilitzar? Tenia suport lateral, frontal, per darrera? Havia un rebut una passada compromesa d’un company i, això el va deixar en situació difícil per passar?

En el segon cas, els tres gols que rep el porter són de segona o tercera jugada després d’un córner en contra que no es rebutja, l’altre gol el rep en un contraatac on un contrari està sol davant ell i, el tercer gol és un penal. Qui era que no ha rebutjat? Per què no s’ha rebutjat? S’ha rebutjat bé però no hi havia ningú per rebre el rebuig? Per què hi ha un contraatac? Per què ningú talla el contraatac? El penal, és conseqüència d’una jugada aïllada? Era un jugador que dribla dins l’àrea? Eren correctes les marques? Podíem evitar el penal?

Finalment, al tercer cas podríem preguntar coses com, és correcta la posició del jugador? Són els altres que l’han deixat en mala posició? Ha de cobrir excessiu terreny i, per això, arriba tard a les intercepcions?

Com aquestes, ens podem plantejar un munt de preguntes per a cada situació; els números ens diuen “fets” però, en general, no ens diuen “perquès”. Nosaltres, com entrenadors o jugadors, hem de viure en el dubte permanent: Per què això? Per què no allò? Per què a la dreta? Per què a l’esquerra?, etc. No n’hi ha prou amb saber què he de fer en un moment donat de partit. He de saber perquè ho faig, per tal que, quan es presenti una situació similar en un altre moment del partit i, a un altre lloc del camp, es pugui actuar de manera correcta.

La tecnologia ens pot ajudar molt, o poc. Es el seu ús adequat el que segur ens ajuda molt. Deixar-ho tot en mans d’uns números sense saber-los “llegir” és el que no ens ajudarà. No és quantes faltes fem en un partit; és on fem les faltes i, per què hem de fer faltes.

De fet, l’única part de la tecnologia que és incontestable és el marcador final: El que ha fet més gols guanya, encara que, de vegades, no sapiguem per què.

Jordi Pascual

Em podeu seguir a Twitter: @JordiPascualP 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada